Inloggen en Registreren

Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Knallen!

Nu op Retecool

Tijd voor een Spelletje: Amil

Tijd voor een spelletje: Amil. Amil is een vierkant figuurtje en het is de bedoeling dat j...

Maak je eigen trolololo!

Ja, we hebben allemaal dubbel gelegen om trololo (behalve Hitler natuurlijk). Mooi hè, da...

Verzin een Onderschrift 19/03/2010

beelzeblub wint de VEO met het onderschrift: VEO-foto's steeds vaker oorzaak oogkanker. en...

Het is de schuld van de homo's

Ondertussen, dat u zich druk maakt om verkrachters en xenofoben, leeft men in de Verenigde...

Foto Fuck Vrijdag 19/03/2010

Het is Foto Fuck Vrijdag. Nina Kleivan heeft verkleedfeestje gespeeld met haar kindje en h...

Sterren
LinkdumpWe\'re gonna party like it\'s 1997
Famous last words: 'we hebben de bodem nu wel bereikt'
Tags!
gepost door gronk op 23-02-2009 om 22:19 | 35 reactie(s) | 0 | Zuigt! Heerst!
Zelf ook zeiken
Gezeik van anderen
"Still, the price action of the past 4 1/2 months resembles a bottoming process. Fingers crossed! "

Hou die nog maar even gekruist. Bekijkt die man van dshort.com zijn eigen grafiekjes wel eens? http://dshort.com/charts/bears/four-bears-large.gif ook in 1929 en de volgende jaren ging het met hobbels omlaag. Niet meteen juichen bij een paar procentpunt omhoog.

Ik zie -na de wat 'voorzichtiger' start- überhaupt een op 1929 gelijkend patroon in de huidige cijfers. Erger, het initiële herstel na de scherpe val in maand 2 van de toenmalige crisis is nu ver te zoeken.
lulde Karin - plopkipRetecool Reaguurder op 23-02-2009 23:37:43 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Ik ben te jong voor beer-o-logie, maar wat ik zo oppik is dat d'r pas een 'bodem' is als iedereen in zak en as zit en denkt dat het alleen nog maar erger kan. Zolang dat punt nog niet bereikt is, en iedereen bij de eerste daling denkt 'ha, instappen, cashen', is 't einde nog lang niet in zicht.
lulde gronkRetecool Goldmember op 24-02-2009 00:08:27 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Er is geen bewijs dat het vergelijken van koerspatronen enige voorspellende waarde heeft. Echt niet! Technische analyse is veel minder exact dan het lijkt en maar ook elke vorm van het voorspellen van koersen is bullshit. Alles is gewoon gebaseerd op aannames en niet cijfermatig bewezen. Een van de aannames: de geschiedenis herhaalt zich. Ik lust er ook nog wel een eentje: Steun AEX op 217-220 (net als bij de amerikaanse indices heel dichtbij). Daaronder gaat het luik open en staan we zo op 150... En dan.... Pensioendekking nog 20-30% lager en nog meer banken naar de klote. Meer werkeloosheid. Meer niet meer op te brengen hypotheken. Nu wél gedwongen huizenverkopen en de huizenprijzen storten hard in. Deflatie (geld verdwijnt - google voor meer info). investeringen vallen terug naar bijna 0. Sociale onrust. We kunnen niet allemaal meer in onze eerste levensbehoefte voorzien en er ontstaat weer echte armoede. Politiek schuift op naar links omdat het voor iemand die niks meer heeft (en daar komen er steeds meer van) de enige manier is om wat te krijgen. Het kapitaal dat er nog is vlucht, maar waarheen? Regering gaat geld creeren om de rekeningen te betalen. Geld en tegoeden verdampen door hyperinflatie. Geld zoals we het kennen verdwijnt. Wereldhandel valt stil. Energie tekorten nemen toe. Voedselproductie valt sterk terug. Honger. Epidemiën. Massale sterfte. Oorlog... en misschien.. heel misschien vernietigen we elkaar niet en krijgen een paar honderd miljoen mensen een 2de kans om 100% duurzaam het concept mensheid weer wat vorm te geven... Maar het is gelukkig maar een educated guess... dus ik ga niet short! Prettige nacht verder!
lulde SynchronicityRetecool Reaguurder op 24-02-2009 00:35:13 | # | 2 | Zuigt! Heerst!
*touw en sleutel van de deur naar het dak zoekt*
lulde iVilmerRetecool Goldmember op 24-02-2009 01:56:00 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
lulde RhodiaanRetecool Reaguurder op 24-02-2009 02:25:57 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Lutsers @ zapruder.
Hoe meer mensen die hele crisis geen zak kunnen schelen, hoe eerder hij ophoudt.
Dus vergelijkbaar met wat gronk zegt.
lulde zeg maar gewoon GaribaldiRetecool Reaguurder op 24-02-2009 02:38:58 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
We zitten nog niet op de bodem, want er komen nog een paar tegenvallertjes wereldwijd aan. In de VS zal er nog een hoop afgechreven worden op credit card schulden die nooit meer terugbetaald gaan worden. Hier in Europa is de val van de huizenmarkt pas net beginnen. Zo gaan in Nederland mensen met een dubbele hypotheek of een tophypotheek in de problemen raken.

Keep your fingers crossed and your blikvoer stacked, zeg ik je.
lulde Pino ColadoRetecool Goldmember op 24-02-2009 09:17:14 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
@Garibaldi: jajaja, laten we 'em gewoon negeren, dan kunnen we verder zoals we gingen en doen we gewoon net alsof het systeem wel werkt.
lulde Pino ColadoRetecool Goldmember op 24-02-2009 09:18:02 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
The Black Swan

“Consider a turkey that is fed every day, Every single feeding will firm up the bird’s belief that it is the general rule of life to be fed every day by friendly members of the human race ‘looking out for its best interests,’ as a politician would say. On the afternoon of the Wednesday before Thanksgiving, something unexpected will happen to the turkey. It will incur a revision of belief.”

It doesn’t matter how many white swans you see in a row; they don’t prove the non-existence of black swans.
lulde Ik. Jij. Wij. Parallax.Retecool Goldmember op 24-02-2009 09:34:22 | # | 2 | Zuigt! Heerst!
Had dat black-swan boek laatst bijna gekocht. Bijna, want een *heel* boek over zo'n voor de hand liggende stelling gaat me te ver.

Overigens, over zwarte zwanen gesproken: iemand buitenhof gezien afgelopen zondag? Geert Dales verdedigde alsnog dat, voor de N|Z lijn, de post onvoorzien slechts 4% bedroeg.

Hij werd volkomen afgeserveerd door Jeroen van der Veer die minzaam opmerkte dat Shell bij complexe projecten (en de N|Z lijn is een complex project) minstens 25% voor onvoorzien begroot...
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 10:58:58 | # | 2 | Zuigt! Heerst!
Zapruder? Dat zijn toch die HIV/AIDS ontkenners?
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:00:30 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Synchronicity: 100% duurzaam

Ja, en toen werd het ongeloofwaardig. Een van de vervelende menselijke trekjes is dat ze keer op keer dezelfde fouten blijven maken. De enige reden waarom kleine maatschappijen duurzaam lijken is dat hun onduurzaamheid niet zo opvalt. Net zoals pissen in het zwembad ook niet opvalt, zolang je het niet vanaf de duikplank doet.
lulde gronkRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:01:01 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
En dan nog: duurzaamheid is een europese snob-hobby.

/europese snob
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:05:35 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Of zoals een van die knakkers gisteren in Tegenlicht opmerkte: 2 miljard aziaten maken zich alleen maar druk om hun eerste ipod.
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:06:52 | # | 1 | Zuigt! Heerst!
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:08:24 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Oh, en terzijde: ik ben absoluut geen aanhanger van technische analyse (het lijkt mij net zo betrouwbaar als koffiedikkijken); het enige wat zou kunnen is dat TA z'n eigen werkelijkheid schept doordat je 'bodems' en 'steunen' creert. Maar dan alleen als grote beleggers iets doen met TA.

Wat m'n punt wel is: mensen die in aandelen zitten omdat dat zo'n goede belegging is. Met je geld op een doodsaaie spaarrekening zetten had je meer rendement gehad *en* was het een stuk safer geweest. onder het voorbehoud dat dat geen ijslandse spaarrekening was
lulde gronkRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:08:43 | # | 1 | Zuigt! Heerst!
Willem Buiter _O_ .
lulde gronkRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:09:26 | # | 1 | Zuigt! Heerst!
Vast, maar de vaststelling dat alle opwaarts-mobielen in china etc een broertje dood hebben aan natuur milieu en planeet daar kon ik me wel in vinden.

jeweettog: fressen, moral...
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:13:54 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Technische analyse?

Dat is toch die techniek waarmee je kunt aantonen dat de opwarming van de aarde in 1998 is gestopt?
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:17:22 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
http://i40.tinypic.com/swd6cj.png

De daling van de beurs is ook al in december gestopt...
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:24:14 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
@boog, ik heb hem wel gekocht en 't was zeker geen miskoop. Deze is echter nog beter.
Fooled by randomness - The Hidden Role of Chance in Life and in the Markets, ook van Taleb.
lulde HoekindehoekRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:25:04 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
AEX dus. bron
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:25:09 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
'hem' == The Black Swan
lulde HoekindehoekRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:25:21 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Eerlijk gezegd lijkt dat randomness boek me een even grote deur.

Wat ik wel interesant zou vinden is een boek over hoe de onverwachte, wetmatige, willekeurige, psychologische etc effecten elkaar beinvloeden, en wanneer wat dominant is.
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:29:37 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Oftewel de interne dynamiek en terugkoppelingen van het systeem...
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:31:26 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
...scale issues, non-linear and threshold behaviour ...
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:33:14 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Daar gaat het het ook over. Hij trapt niet de deur in dat randomness een grote rol speelt, maar legt uit dat wij niet geprogrammeerd zijn om er mee te dealen, ontmaskert de biases in onze perceptie die voorkomen dat we rationeel leren van de geschiedenis. Om het even heel kort te zeggen.
lulde HoekindehoekRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:34:27 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
@gronk op 24-02-2009: MBT de stomiteit van de msen ben ik het met je eens, maar je miste ff m'n punt (komt ook door mij).... Als we overleven zullen we ooit, of het nu over 50 of 500 jaar is 100% duurzaam leven (als mens). Als alle grondstoffen tot onwinbare hoeveelheden zijn gedolven, als er uit alle olieputten geen olie meer komt, als we uitgerecycled zijn (100% haal je nooit), dan kun je alleen nog maar leven door gebruik te maken van 100% renewables. Die dag gaat echt komen... als we het niet voortijdig verknallen voor onszelf tenminste...
lulde SynchronicityRetecool Reaguurder op 24-02-2009 11:35:42 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Olie is ook een renewable ... op de tijdschaal van honderden miljoenen jaren.
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:39:35 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Verder kiest een rationele markt (met financiele oogkleppen op) altijd de goedkoopste energiebron. Nu is dat fossiel, maar als dat moeilijker (duurder) winbaar wordt, dan nemen zon & wind het automatisch over...

Dat mechanisme heeft niets met duurzaamheid te maken.

Want duurzaam is dusdanig niet-rationeel dat je rekening gaat houden met de behoeftes van toekomstige generaties en/of andere stakeholders (inclusief de natuur en de planeet zelf)
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:43:04 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Verder ben ik bang dat ik dan dit maar moet gaan lezen: Economic Dynamics: Theory and Computation
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:44:17 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
“...dat wij niet geprogrammeerd zijn om [met toeval] te dealen”

Klopt. Daarom trekt een loterij met 1 mega-jackpots van 10 miljoen
meer klanten dan de concurrent die ~10 prijzen van een miljoen uitkeert.
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 11:47:07 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
@ boog.

Daar gaat het boek ook over. Ik geef toe, er is soms moeilijk doorheen te komen, maar dat licht meer aan zijn manier van schrijven, dan dat de materie wereldschokkend moeilijk is.
lulde Ik. Jij. Wij. Parallax.Retecool Goldmember op 24-02-2009 12:28:49 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Want duurzaam is dusdanig niet-rationeel dat je rekening gaat houden met de behoeftes van toekomstige generaties en/of andere stakeholders (inclusief de natuur en de planeet zelf)

Dus is het zaak om er een rationele markt van te maken, door bijv. vanuit (bibber) overheidswege extra belasting te heffen op non-renawables, en ze de markt uit te prijzen.
lulde Ik. Jij. Wij. Parallax.Retecool Goldmember op 24-02-2009 12:30:52 | # | 0 | Zuigt! Heerst!
Dam moet je dus een prijskaartje gaan hangen aan allerlei 'waarden'. Gaat nog knap lastig worden. Wat mijzelf betreft probeer ik dusdanig duurzaam te zijn dat mijn ecologische footprint niet al te groot is. Voor fossiele brandstoffen maak ik mij dus druk om de CO2 uitstoot.

Maar het kale feit dat fossiele brandstoffen (op onze tijdschaal) niet hernieuwbaar is, dat maakt me geen biet uit.
lulde boogRetecool Goldmember op 24-02-2009 12:37:42 | # | 0 | Zuigt! Heerst!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Retecool 8.0 is powered by Howlin' Wolf
Retecool Goldmember is powered by Howlin' Wolf